Turister på el, christianiacykler og gamle havelåger: De propfyldte cykelstier i indre by er farlige
Tekst og illustration af Alberte Neel Petersen.
Kl. er 7.30, jeg befinder mig på cykelstien på vej til arbejde. Startdestination: Ydre Frederiksberg. Slutdestination: Amager Strand. Min tur starter ud med et godt flow på cykelstien, men det varer ikke længe før en farlig situation opstår.
En eldreven christianiacykel kører i venstre side og helt oppe i røven på den forankørende. Den smalle cykelsti tillader ikke, at hun overhaler, men hun nægter at give op og trække ind til højre. Situationen minder om en lastbil, der ligger i overhalingsbanen på motorvejen og spærrer for alle andre. Kø.
Jeg nærmer mig Rådhuspladsen og her støder en ny type cykel til. De lejede el-cykler, som betjenes af uerfarne cyklister, vis færden er præget af siksakkørsel, indenomsoverhalinger og høj hastighed. Farligt.
De smalle cykelstier, den tunge cykeltrafik og de mange forskellige køretøjer, som præger indre Københavns cykelstier, skaber farlige situationer. Hvis vi vil have bilerne ud af byen og flere til at vælge cyklen, må der skabes en højere sikkerhed på cykelstierne. København kan ikke fortsætte med at være ”verdens bedste cykelby”, hvis det ender med at blive for farligt at cykle i myldretiden.
